Jak założyć dobrze działający sklep internetowy — poradnik krok po kroku

Spis treści:

  • Sklep internetowy podstawowe informacje
  • Rozwój rynku e-commerce w ostatnich latach
  • Jaką technologię dla e-sklepu wybrać?
  • Proces budowy sklepu internetowego
  • Utrzymanie sklepu www
  • O czym jeszcze należy pamiętać, zakładając sklep online?

Od początku naszej cywilizacji ludzkości towarzyszy jedyne dla naszego gatunku zjawisko, którym jest tzw. postęp. Postęp ma na celu uczynienie naszego codziennego życia prostszym, szlachetniejszym i przyjemniejszym. Dzięki postępowi karty płatnicze zastąpiły gotówkę, e-maile wyparły listy, a dziś jesteśmy świadkami, jak sklepy internetowe w wielu branżach wypierają tradycyjny handel.

Postęp jest nieunikniony i choć wielu próbowało go zahamować np. luddyzm, to de facto takie działanie jest z góry skazane na porażkę. Ponieważ tak naprawdę postęp sprowadza się do jednego – do zastąpienia gorszego rozwiązania rozwiązaniem lepszym. Ta „lepszość” może się przejawiać w różnych wymiarach, np.: cena, wygoda bądź oszczędność czasu. Te trzy wymienione wymiary charakteryzują sklepy internetowe i to jest właśnie przyczyną ich niezwykłej i rosnącej popularności. 

Sklep internetowy podstawowe informacje 

Niezbędnym elementem, by sklepy internetowe mogły funkcjonować, jest oczywiście Internet oraz szeroki dostęp konsumentów (użytkowników) do niego. Żeby rozpocząć handel w Internecie konieczne jest utworzenie i właściwe skonfigurowanie strony internetowej, umożliwiającej sprzedaż produktów lub usług. Rzeczą charakterystyczną dla każdego sklepu internetowego jest koszyk, w którym tak jak w tradycyjnym sklepie umieszczać można towary, by następnie zapłacić za nie w kasie.

W polskim prawie, jeżeli przychód ze sklepu internetowego nie przekracza 1400 zł miesięcznie (50% minimalnego wynagrodzenia brutto),można go prowadzić bez zakładania firmy. Jest to wtedy tzw. działalność nierejestrowana i nie wiąże się ona z przymusem prowadzenia i rejestracji działalności gospodarczej oraz dodatkowymi kosztami związanymi np. ze składkami ZUS.

Gdy miesięczne przychody w sklepie internetowym przekroczą 1400 zł, wówczas należy założyć działalność gospodarczą. Internetowy sklep można prowadzić w Polsce w formie jednoosobowej działalności gospodarczej oraz w formie wszystkich spółek z wyłączeniem spółki partnerskiej.

Podsumowując, aby założyć sklep internetowy w Polsce, nie trzeba prowadzić działalności gospodarczej. Natomiast trzeba zarejestrować firmę, jeżeli miesięczny przychód ze sklepu online przekroczy połowę minimalnego miesięcznego wynagrodzenia brutto.


Rozwój rynku e-commerce w ostatnich latach

Sektor e-commerce w Polsce dynamicznie wzrasta od kilku lat i wszystko wskazuje na to, że ten trend się utrzyma. Z roku na rok jest nie tylko coraz więcej sklepów www, ale rośnie również wartość towarów i usług sprzedawanych online. Ponadto zwiększa się udział zakupów internetowych w stosunku do zakupów tradycyjnych – jest to szczególnie widoczne w sprzedaży detalicznej.

Rok 2020 za sprawą pandemii COVID-19 był wyjątkowy dla rynku e-commerce w Polsce (jak również na świecie),ponieważ jak wynika z raportu PwC wartość brutto sprzedaży dóbr online wzrosła aż o 36% rok do roku! Szacuje się, że w roku 2019 wartość sprzedaży wyniosła 61 mld zł, podczas gdy w roku 2020 osiągnęła ona poziom 83 mld zł.

Poprzedni rok był również wyjątkowy dla każdego, kto chciał otworzyć swój wymarzony internetowy sklep. Według danych międzynarodowej wywiadowni badawczej Dun & Bradstreet w roku 2019 w Polsce działało 36,6 tys. sklepów online. Natomiast w roku 2020 sklepy www przekroczyły liczbę 44,5 tys. i był to wzrost rzędu blisko 22%.

Według raportu ExpertSender polskiej firmy badawczej, zakupy przez Internet robi już blisko 80% Polaków, z czego 20% więcej niż raz w tygodniu.


Jaką technologię dla e-sklepu wybrać?

Każdy internetowy sklep oparty jest na określonej technologii. Serwis internetowy BuiltWith podaje, że trzema największymi dostarczycielami technologii na świecie do budowy i zarządzania sklepami www są obecnie WooCommerce Checkout z 28% udziałem w rynku, następnie Shopify z 20% udziałem w rynku oraz Magento z 9% udziałem w rynku. Pozostałe rozwiązania stanowią jednak największą grupę — z udziałem w rynku rzędu 43%. 

 Z kolei w Polsce sytuacja wygląda następująco:

  • 30% - Pozostałe firmy oraz rozwiązania dedykowane
  • 23% - PrestaShop
  • 20% - WooCommerce Checkout
  • 4% - Shoper
  • 5% - Shoplo
  • 3% - IdoSell
  • 3% - Wix Stores
  • 2% - OpenCart.

Technologię sklepów internetowych można podzielić więc na 3 typy:

  • platformy typu SaaS (Software as a Service) np. Shoper,
  • open source np. Magento,
  • rozwiązania dedykowane, tworzone za każdym razem od podstaw zgodnie z indywidualnymi wymogami klientów – np. sklep z alkoholami

Sklepy internetowe w rozwiązaniu SaaS sprawdzą się zdecydowanie najlepiej na początku działalności wówczas, gdy budżet jest ograniczony, a świadomość potrzeb funkcjonalności narzędzi wykorzystywanych w codziennym handlu internetowym jest mała. 

Z kolei te oparte na technologii typu open source i do pewnego stopnia mogą być modyfikowane i rozbudowywane o dodatkowe moduły oraz „bez problemu” nadają się do integracji z systemami zewnętrznymi np. DotPay. Kolejną ich zaletą jest wydajność oraz możliwość identyfikacji wizualnej. Koszt ich zbudowania będzie większy od „modelowego” comiesięcznego rozliczania typowego SaaS’a, dlatego preferowane są tym, którzy mają już kilkuletnie doświadczenie w cyfrowym handlu i rozumieją ograniczenia płynące z szablonowych rozwiązań.

Z kolei zaletą sklepów dedykowanych jest możliwość rozbudowy o narzędzia, które mogą okazać się niezbędne do dalszego rozwoju firmy, a ograniczeniem w ich tworzeniu będzie wyłącznie pomysł klienta, na tyle zaawansowany, że nie podoła mu technologia. Jest to też zdecydowanie najdroższa opcja, ale dająca bardzo szerokie pole do działania.

Podsumowując, jeśli nie planujemy rozwoju naszego e-sklepu o dodatkowe moduły oraz nie skupiamy się na integracji z systemami zewnętrznymi, spokojnie możemy skorzystać z rozwiązań typu SaaS. Natomiast jeżeli w grę wchodzi rozbudowa i integracja z zewnętrznymi systemami, a także odpowiedni poziom personalizacji naszego sklepu online, to bardziej wskazane będą dla nas platformy typu open source, a w dalszej kolejności rozwiązania dedykowane.

Proces budowy sklepu internetowego

 Zakładanie sklepu internetowego zaczyna się tak naprawdę od określenia co i jak chcemy sprzedawać. Jeżeli nasz produkt jest innowacyjny lub niszowy powinniśmy najpierw zrobić badanie rynku, aby zbadać potencjalny popyt na dobro, które chcemy oferować do sprzedaży poprzez platformy e-commerce.

Budowa sklepu internetowego wiąże się także z odpowiedzią na pytanie: pod jaką formą działalności gospodarczej ma działać nasz sklep online? Czy będzie to jednoosobowa działalność gospodarcza, czy może spółka z o.o. lub spółka komandytowa? Powinniśmy zadać sobie również pytanie, czy w naszym wypadku warto rejestrować się do VAT. Być może dochody z naszego e-sklepu będę nas kwalifikować do działalności nierejestrowanej – warto więc to rozważyć, zanim pojawią się pierwsze przychody

Zakładając sklep internetowy, musimy wybrać nazwę pod jaką będziemy działać, a następnie sprawdzić dostępność domeny, pod którą będzie on funkcjonował. Jeśli jest wolna, nie czekajmy, żeby nie okazało się, że kto inny wpadł na taki sam pomysł i sprzątnął nam ją sprzed nosa. Następna decyzja to wybór technologii, na podstawie której będzie działał nasz e-biznes i poszukanie firmy, która specjalizuje się w tworzeniu sklepów właśnie przy jej użyciu. Należy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy szukamy gotowych platform, czy jednak celujemy w coś dedykowanego – szytego na miarę.

Kolejnym ważnym krokiem przy zakładaniu sklepu internetowego jest zaprojektowanie jego wyglądu (layout) i funkcjonalności. Od tego, jak działa i wygląda nasz sklep internetowy zależy konwersja, czyli to, ile w rzeczywistości wygeneruje on przychodu. Wiedza wykonawców (agencji digital, software house’u, freelancera) z zakresu UI (User Interface),a także UX (User Experience) będzie zatem nieoceniona. Wybór agencji to jednak osobny temat, któremu trzeba by poświęcić odrębny artykuł.

Osoby zainteresowane budową sklepu internetowego powinny zwrócić uwagę ponadto na kwestie formalne takie jak utworzenie polityki prywatności, wybór pośredników płatności oraz firmy spedycyjnej. Klienci lubią otrzymywać przesyłkę ekspresowo, więc od tego, jak sprawnie i szybko ich potrzeba zostanie zrealizowana, zależy końcowa ocena naszego sklepu www i to czy zechcą dokonać ponownego zakupu. Ważne, żeby aspekty te (szybka, bezproblemowa płatność i dostawa) działały idealnie, ponieważ szacuje się, że pozyskanie nowego klienta jest pięciokrotnie droższe niż utrzymanie starego.

Utrzymanie sklepu www

Kiedy nasz e-sklep już powstanie, trzeba mieć świadomość, że prócz przychodów będzie on nadal generował koszty. Żeby w naszym internetowym sklepie pojawiły się zyski, musimy najpierw dotrzeć do potencjalnych klientów. Czyli zadbać o tzw. „widoczność” przede wszystkim w wyszukiwarkach, ale nie tylko — SEO, Google Ads, retargeting, kampanie w social media, content i e-mail marketing, czy inne formy reklamy online.

Prócz kosztów promocji sklepu internetowego należy doliczyć koszty związane z hostingiem, utrzymaniem domeny oraz certyfikatu bezpieczeństwa SSL, które zależnie od zawartej umowy, należy cyklicznie odnawiać. Podobnie rzecz może wyglądać z różnego rodzaju serwisami i aplikacjami dodatkowymi, bez których nasz sklep nie może się obejść, np. serwisami do wysyłki newsletterów lub SMS-ów. 

Kolejne koszty wiążą się z utrzymaniem platformy e-commerce, którą wybraliśmy. Niektóre platformy wymagają cyklicznych opłat (głównie SaaS). Rozwiązania typu open source poprzez płatne rozszerzenia i wtyczki do nich, również mogą wiązać się z opłatami abonamentowymi. 

Do stałych kosztów prowadzenia internetowego sklepu, należy również doliczyć koszty związane z systemami do obsługi płatności internetowych. Ponadto sklep www systematycznie należy serwisować i aktualizować, aby działał poprawnie. Dlatego budując sklep internetowy, należy brać pod uwagę także koszty związane z jego obsługą.


O czym jeszcze należy pamiętać, zakładając sklep online? 

Działając w biznesie e-commerce, musimy pamiętać jeszcze o kilku ważnych rzeczach. Jedną z nich jest regulamin sklepu internetowego. Regulamin sklepu www to dokument określający zbiór norm i zasad, który określa dokonywanie transakcji na naszej stronie. Jest to zbiór najważniejszych informacji dla klienta, a jego brak lub niewłaściwe sporządzenie może wiązać się z dotkliwymi karami finansowymi.

Prowadzenie biznesu e-commerce wiąże się również z tzw. RODO, czyli Rozporządzeniem o Ochronie Danych Osobowych (ang. GDPR). Prowadząc sklep internetowy, przetwarzamy dane naszych klientów, dlatego musimy dołożyć należytej staranności, aby je zabezpieczyć i chronić przed dostępem osób niepowołanych. RODO zobowiązuje również sprzedawcę do posiadania odrębnych zgód marketingowych w razie wysyłki mailingów ofertowych i promocyjnych.

Absolutną podstawą bezpieczeństwa każdego sklepu online jest certyfikat SSL (Secure Socket Layer),który służy zapewnieniu poufności danych przesyłanych przez Internet. Ta charakterystyczna kłódka i skrót https:// na początku adresu URL służą do szyfrowanej transmisji danych i do uwierzytelnienia domeny.

Jeśli zatem prowadzimy biznes w kanale offline i czujemy się w nim mocni – znamy naszych konkurentów, wiemy czego potrzebują klienci, a także jesteśmy specjalistami w sprzedawanych usługach lub produktach, to tylko kwestia czasu, kiedy trafimy ze swoją ofertą do Internetu. Jak widać istnieje obecnie wiele możliwości rozpoczęcia przygody z e-commerce, a ich wybór w znacznej mierze zależy od zasobności portfela, a także wymagań i wizji tego jak mają działać poszczególne funkcjonalności. Być może czas na Twój sklep nadszedł właśnie teraz.

Formularz kontaktowy

Jeśli chcesz zrealizować z nami podobny projekt zadzwoń lub napisz maila, Możesz też skorzystać z formularza kontaktowego poniżej.

Nazywam się . Mój numer telefonu to . Mój adres mailowy to . Serdecznie proszę o kontakt.
Administratorem Twoich danych osobowych jest AlterPage Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (03-972),przy ul. Alzackiej 16/2. We wszystkich kwestiach dotyczących ochrony danych osobowych, w tym wycofania wyrażonej zgody, możesz się skontaktować z wyznaczonym Przedstawicielem pod adresem e-mail: odo@alterpage.pl. Podane przez Ciebie dane osobowe będą przetwarzane w celu kontaktu i obsługi zgłoszenia. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych.
  1. Obiecujemy, że nikomu nie powiemy
  2. Będziemy robić drugiego fejsa czy coś innego? Opisz co Ci chodzi po głowie
  3. Określ czy mamy uzupełnić naszą lodówkę energetykami i przynieść piżamy do biura
  4. Obiecujemy, że nie będziemy wysyłać Ci spamu
  5. Będziemy dzwonić tylko w przyzwoitych godzinach
Administratorem Twoich danych osobowych jest AlterPage Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (03-972),przy ul. Alzackiej 16/2. We wszystkich kwestiach dotyczących ochrony danych osobowych możesz się skontaktować z wyznaczonym Przedstawicielem pod adresem e-mail: odo@alterpage.pl.Podane przez Ciebie dane osobowe będą przetwarzane w celu podjęcia, na Twoje żądanie,działań polegających na wycenie projektu przed zawarciem umowy. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych.

Dziękujemy za kontakt z nami.

Odezwiemy się tak szybko, jak to tylko możliwe.

Wiemy, że Twój projekt nie może czekać.

Przy okazji może rzucisz okiem na: