Jak Cię widzą… tak Ci ufają – Twój znak graficzny Twoją wizytówką.

Spis treści:

  • Czym jest znak graficzny?
  • Jak skutecznie zlecić realizację brandingu?
  • Jak wygląda i na czym polega proces projektowania identyfikacji wizualnej?

Dawno, dawno temu

Od setek lat, zarządzający przedsiębiorstwami wykorzystują w tym celu zróżnicowane formy graficzne, które są przedłużeniem lub uzupełnieniem wyjątkowej, unikalnej nazwy produkując z nich przeróżne materiały promocyjne. Czasami pomysły są odważne i w znacznym stopniu odbiegają od naturalnych skojarzeń, czego przykładem może być chociażby identyfikacja wizualna firmy Apple, która przecież nie zajmuje się uprawą jabłek pod Grójcem. Pomimo dużego ryzyka takich posunięć, efekt w postaci zaistnienia na dłużej w świadomości konsumentów będzie owocował dominującą pozycją marki, co znacząco ułatwi docieranie z ofertą do licznego grona odbiorców, wzbudzając ich zaufanie. Ciekawym tematem jest kwestia tego, ile dana marka jako brand jest warta i czy gdyby produkty, które firma produkuje lub sprzedaje pozbawione zostały „znaczka” będącego częścią identyfikacji wizualnej (przy zachowaniu ich designu i funkcjonalności), nadal cieszyłyby się takim samym zainteresowaniem. To jednak temat na osobny artykuł.

Znak graficzny, czyli logo - czym tak naprawdę jest?

Wspomniany znak graficzny potocznie zwany “logo” może występować w różnych wariacjach i formach, warto jednak wiedzieć jakie są jego elementy. Najlepiej wytłumaczyć to na przykładzie najbardziej rozbudowanej formy logo, na którą składa się sygnet oraz logotyp (części te zostały przedstawione na grafice poniżej).

Jak widać, sygnet jest wyłącznie symbolem, znakiem rozpoznawczym jednak ściśle skorelowanym z nazwą. Wydaje się więc, że po jego stworzeniu opracowanie logotypu to bułka z masłem. Niestety nie jest to takie proste. Poprawnie skonstruowany znak trzeba zaprojektować “od podszewki”, przygotowując poszczególne elementy z zachowaniem odpowiednich zasad. Każdy profesjonalny (i szanujący się) grafik, aby z sukcesem wykonać zlecenie (czyli przede wszystkim zadowolić klienta), musi posiadać wiedzę z zakresu realizowania usług graficznych, umiejętność doboru odpowiedniej typografii i kolorystyki, a także wyczucie zachowania właściwych proporcji. Dlatego przed wyborem wykonawcy warto przejrzeć jego portfolio, bez ślepej wiary w zapewnienia, że designer ma “x” lat doświadczenia. Jeśli na bieżąco nie rozwija on swojego warsztatu, nie śledzi trendów i nie szkoli się w wykorzystywaniu nowych funkcjonalności programów graficznych to w gruncie rzeczy stoi w miejscu i może się okazać, że lata spędzone w zawodzie to tak naprawdę tkwienie w tym samym miejscu. Pamiętaj, znak graficzny to Twoja wizytówka. Będziesz ją wykorzystywać wszędzie tam, gdzie Twoja firma będzie obecna – na „klasycznych materiałach promocyjnych” takich jak papier firmowy czy koperty, a także w wersji digital – na stronie internetowej czy np. w kampaniach reklamowych (display). Jak zatem zabrać się do współpracy z wykonawcą, na którego się zdecydowałeś i jak w praktyce będzie wyglądał proces projektowania znaku, na który czekasz z utęsknieniem? Jak będzie wyglądała pełna identyfikacja wizualna? Można to opisać w kilku prostych krokach:

1. Brief

Wszystko zaczyna się od dobrze przygotowanego briefu. To, w jakiej formie powstanie nie ma znaczenia. Nie ma czegoś takiego jak modelowy szablon briefu. Najważniejsze jednak, żeby zawierał wszystkie istotne kwestie, które wyjdą w trakcie rozmowy z grafikiem. Bądź w niej szczegółowy i drobiazgowo opowiedz o biznesie, który prowadzisz, produktach, które sprzedajesz lub usługach, które świadczysz, a także kto jest Twoją grupą docelową. To bardzo ważne, ponieważ na inny przekaz będzie sobie mogła pozwolić młodzieżowa marka odzieżowa, a na inny instytucja kultury czy dom seniora. Dobry znak graficzny naładowany jest emocjami, dlatego tak ważne jest uchwycenie właściwego kontekstu i klimatu. Grafik powinien też zapytać Cię o Twoje oczekiwania, znaki graficzne, które lubisz i wśród których czujesz się “komfortowo”. Brief powstaje więc we współpracy z grafikiem, jednak powinien on zostać spisany właśnie przez niego.

2. Projektowanie

Mając podany na tacy tak bogaty zestaw danych, grafik zacznie tworzyć pierwsze propozycje, ponieważ wie w jakich obszarach może się poruszać i na pewno uchwyci „Twój styl”. Projektowanie rozpoczyna się od szkicu wykonanego w wersji elektronicznej lub przy użyciu tradycyjnych narzędzi takich jak ołówek i kartka papieru. W tym etapie projekty bazują na czerni, bieli i „szarościach”. Najważniejszy jest jednak pomysł, kreatywne podejście do zadania i trafna koncepcja. Kolorystyka dobierana będzie w dalszej kolejności. W procesie projektowania istotne jest dopasowanie odpowiedniej typografii. Słowo „odpowiednia” jest, jak wiadomo pojęciem względnym, jednak weryfikacja jego znaczenia przychodzi w momencie prezentacji projektu. Od razu poczujesz czy przygotowany znak graficzny jest tym czego się spodziewałeś i czy pomiędzy Wami jest „chemia”. Może się więc okazać, że przez źle dobrany font, końcowy efekt wizualny jest niesatysfakcjonujący. Gdy logo w wersji monochromatycznej (czarno białej) jest dopracowane, a krój pisma dobrany następuje dodanie wspomnianej wcześniej kolorystyki. Kolor jest kluczowym elementem każdego projektu graficznego nie inaczej jest także z logo. Wybór odpowiedniej gamy barw decyduje o tym, w jaki sposób jest postrzegana firma i reklamowany przez nią produkt. To właśnie kolor zwraca uwagę odbiorcy i oprócz kształtów wywołuje skojarzenia. Jest to zatem kolejny aspekt, z którym zmaga się projektant. Niewłaściwy dobór potrafi popsuć odbiór marki, natomiast trafiona kolorystyka skutkować będzie uznaniem klientów, a nawet konkurencji. Na dobrze wykonanej pracy, zależy także designerowi, ponieważ buduje on sobie przy okazji pozycję w branży i wzbogaca portfolio, które wielokrotnie warunkuje zdobycie nowego klienta.

3. Weryfikacja i poprawki

Ilość projektów, które zostaną Ci zaprezentowane ogranicza się najczęściej do 3. Po ich otrzymaniu wybierasz swojego faworyta, przekazujesz uwagi, a następnie grafik odpowiedzialny jest za ich wdrożenie. Jeśli po otrzymaniu projektu po poprawkach nadal „coś jest nie tak”, staraj się być bardziej konkretny w opisaniu swoich odczuć. Po tym jak je przekażesz, schemat zostanie powtórzony. Pamiętaj, że usługi graficzne to proces kreatywny jego skutek w przeciwieństwie do programowania nie jest tak oczywisty. Nawet Ty możesz nie być do końca przekonany czy podoba Ci się to co widzisz. Na pewno zaczniesz się też zastanawiać czy fakt, że logo przypadło Tobie do gustu będzie oznaczać, że spodoba się także Twoim klientom. Nie oczekuj jednak otrzymania od grafika kilkunastu propozycji, to tak naprawdę pogorszyłoby sprawę, ponieważ trudniej będzie Ci wybrać 1 projekt spośród 16 zamiast 1 z 3. Szkoda też na to Twojego budżetu. Pokaż projekt znajomym, zapytaj ich co myślą. Decyzję łatwiej podjąć również wówczas, gdy projekt przedstawiony jest na mockupach czyli wtłoczony w przykładowych materiałach reklamowych i zwizualizowany np. na szyldzie, billboardzie czy innym nośniku wykorzystywanym w celu prezentacji znaku graficznego Twojej firmy. Przykłady znajdziesz poniżej.

Może się zdarzyć, że pomimo wielu prób, serii komentarzy i poprawek nie będziesz w stanie podjąć decyzji. Bądź jednak wtedy wyrozumiały dla siebie, ale również dla grafika. On naprawdę chce dla Ciebie jak najlepiej – nie pozwól, żeby decyzja o wyborze logo zaważyła na sukcesie Twojej firmy. Bo sukces firmy nie zależy wyłącznie od logo. W prowadzeniu biznesu staniesz lub już stajesz przed poważniejszymi decyzjami mającymi o wiele większe znaczenie. Jeśli pomimo używania wybranego logo nadal nie będziesz czuł, że „to jest to”, po prostu za jakiś czas (kilka lat) odświeżysz znak graficzny robiąc jego rebranding lub refreshing. Wtedy jednak, zapewne nie będziesz przekonany do nowych propozycji, twierdząc, że obecne logo jest najlepsze. Projektowanie graficzne to niełatwe zadanie…

4. Przekazanie projektu

Po przekazaniu przez Ciebie akceptacji znak graficzny powinien zostać wydany w formie otwartych plików w różnych rozszerzeniach, niezbędnych do wykorzystania w przyszłości zarówno w druku jak i wersji digital. Zwykle w oparciu o logo tworzona jest księga znaku, która zawiera informacje o jego konstrukcji, instrukcje jego użycia i jest cenną wiedzą dla wszystkich podmiotów, które będą pracować z Twoim znakiem graficznym. Księga znaku nie jest obowiązkowa i wyceniana jest osobno od obsługi graficznej polegającej na zaprojektowaniu logo, koszt ten jednak zwróci się bardzo szybko. Pamiętaj, że autor nie zapisuje i nie przechowuje nigdzie informacji o koncepcji użycia znaku, więc nie zadzwonisz do niego w dowolnym momencie z pytaniem czy możesz użyć znaku w określony sposób. Grafik chcąc odpowiedzieć na Twoje pytanie będzie musiał improwizować i może się okazać, że w dużych odstępach czasu wizja ta będzie „płynna”. Co więcej taka fachowa obsługa graficzna w postaci porad będzie dodatkowo płatna. Dlatego lepiej na świeżo zamówić również księgę znaku (brand book) i mieć problem z głowy. Od momentu przekazania zaakceptowanego projektu, nabywasz pełne prawa autorskie na zasadach jakie określa zawarta przez Ciebie umowa na wykonanie dzieła (logo). Jeśli dodatkowo chcesz zastrzec i zabezpieczyć znak graficzny i materiały reklamowe skontaktuj się z kancelarią prawną specjalizującą się w prawie autorskim i kwestiach pochodnych.

Opisane powyżej informacje bazują na naszej codziennej pracy i są efektem licznych projektów graficznych logo, które wykonaliśmy dla naszych klientów na przestrzeni kilku lat. Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat projektowania graficznego, zapraszamy do kontaktu.

Formularz kontaktowy

Jeśli chcesz zrealizować z nami podobny projekt zadzwoń lub napisz maila, Możesz też skorzystać z formularza kontaktowego poniżej.

Nazywam się . Mój numer telefonu to . Mój adres mailowy to . Serdecznie proszę o kontakt.
Administratorem Twoich danych osobowych jest AlterPage Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (03-972), przy ul. Alzackiej 16/2. We wszystkich kwestiach dotyczących ochrony danych osobowych, w tym wycofania wyrażonej zgody, możesz się skontaktować z wyznaczonym Przedstawicielem pod adresem e-mail: odo@alterpage.pl. Podane przez Ciebie dane osobowe będą przetwarzane w celu kontaktu i obsługi zgłoszenia. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych.
  1. Obiecujemy, że nikomu nie powiemy
  2. Będziemy robić drugiego fejsa czy coś innego? Opisz co Ci chodzi po głowie
  3. Określ czy mamy uzupełnić naszą lodówkę energetykami i przynieść piżamy do biura
  4. Obiecujemy, że nie będziemy wysyłać Ci spamu
  5. Będziemy dzwonić tylko w przyzwoitych godzinach
Administratorem Twoich danych osobowych jest AlterPage Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (03-972), przy ul. Alzackiej 16/2. We wszystkich kwestiach dotyczących ochrony danych osobowych możesz się skontaktować z wyznaczonym Przedstawicielem pod adresem e-mail: odo@alterpage.pl.Podane przez Ciebie dane osobowe będą przetwarzane w celu podjęcia, na Twoje żądanie,działań polegających na wycenie projektu przed zawarciem umowy. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych.

Dziękujemy za kontakt z nami.

Odezwiemy się tak szybko, jak to tylko możliwe.

Wiemy, że Twój projekt nie może czekać.

Przy okazji może rzucisz okiem na: