Aplikacje mobilne


APLIKACJE MOBILNE WARTO ROBIĆ Z NASZĄ WARSZAWSKĄ AGENCJĄ DIGITAL
Twoja firma prężnie się rozwija, a Ty zastanawiasz się czy budowa aplikacji mobilnej ma sens? Podjęcie decyzji znacznie ułatwi Ci analiza tego jaki wpływ na prowadzoną przez Ciebie działalność może mieć wykorzystanie aplikacji mobilnych. Jeśli jednak pomysł ten zrodził się w Twojej głowie już jakiś czasu temu to na pewno analizowałeś ruchy i zachowania konkurencji, a także sposób w jaki przechodzi ona proces transformacji wykorzystując w tym celu rozwiązania digitalizujące np. procesy biznesowe. Śmiało można powiedzieć, że budowa aplikacji mobilnych to jeden z lepszych kierunków rozwoju online prawie każdej organizacji. Na świecie żyje kilkaset milionów ludzi, którzy codziennie korzystają ze smartfonów i tabletów, a ich liczba stale rośnie. Wśród nich znajdują się także Twoi potencjalni klienci. Dzięki naszemu doświadczeniu, znajomości aktualnych trendów w projektowaniu graficznym i programowaniu pomożemy Ci do nich dotrzeć.

TWORZYMY APLIKACJE MOBILNE
Jako agencja digital, której siedzibą jest Warszawa, tworzymy unikalne, dedykowane aplikacje mobilne na urządzenia wyposażone w systemy Android oraz iOS. Specjalizujemy się w projektowaniu aplikacji biznesowych i konsumenckich, które wspierają działalność funkcjonujących już firm, a także umożliwiają rozwój i skokowy wzrost wartości organizacji stawiających swoje pierwsze kroki, takich jak np. startupy. Wielkość organizacji, dla których wykonujemy projektowanie aplikacji mobilnych nie ma dla nas znaczenia, podobnie jak to czy dysponujesz profesjonalną dokumentacją funkcjonalną czy zaledwie prowizorycznym briefem nie zawierającym wszystkich potrzebnych informacji dotyczących np. mechaniki działania Twojego pomysłu. Ponieważ tworzenie aplikacji mobilnych mamy w małym palcu przeprowadzimy Cię przez pełen proces jej budowy, na każdym etapie informując jakie możliwości w obszarze technologii są dla Ciebie dostępne.
RODZAJE APLIKACJI MOBILNYCH I ICH SPECYFIKA
Technologia służąca do wykonywania aplikacji mobilnych daje wiele możliwości może jednak również narzucać istotne ograniczenia. Dlatego właśnie w zależności od przeznaczenia aplikacji i stworzonych w niej funkcjonalności dzielimy je pod kątem sposobu ich budowy na:
- natywne – programowane wyłącznie pod konkretną platformę przy użyciu dedykowanych języków: Swift wraz z Objective-C dla iOS i Kotlin i Java dla Androida. Na ich stworzenie potrzebny jest większy budżet, ponieważ w sytuacji gdy aplikacja ma być dostępna zarówno na iOS jak i na Android, trzeba tak naprawdę zbudować dwie aplikacje. Tworzenie aplikacji mobilnych w sposób natywny daje możliwość pełnej komunikacji z urządzeniem i korzystanie z jej funkcjonalności w trybie offline, dzięki czemu do jej używania nie jest wymagany internet.
- cross platformowe – czyli inaczej mówiąc wieloplatformowe. Dzięki temu możliwe jest wykorzystanie silnych stron jednego i drugiego typu, przy użyciu dowolnie wybranego języka programistycznego. Oprogramowana aplikacja ostatecznie jest kompilowana stając się aplikacją natywną przeznaczoną na konkretną platformę. Znaczącą zaletą jest wspólny kod źródłowy, którego tworzenie jest w tym rodzaju aplikacji względnie szybkie.
- hybrydowe - bazują na powszechnie stosowanych technologiach takich jak JavaScript, CSS i HTML, a więc przypominają w budowie strony internetowe, łącząc w sobie cechy aplikacji natywnych i webowych. Znaczącą różnicą jest jednak sposób ich dystrybucji, ponieważ aby ich użyć należy pobrać je na urządzenie mobilne bezpośrednio ze sklepu Google lub Apple. Do swojego funkcjonowania wykorzystują obecną w urządzeniu bibliotekę WebView. Niewątpliwym atutem tej formy aplikacji jest możliwość wykorzystania niektórych funkcjonalności natywnych telefonu (np. latarka, gps) dzięki wykorzystaniu bibliotek urządzenia. Dodatkowo na korzyść przemawia także czas ich wykonania, a więc koszt. Tworzona jest jedna aplikacja, dostępna na dwa systemy.
- progressive web application – w najprostszym ujęciu to strona internetowa, przypominająca natywną aplikację mobilną. Technologie użyte w tej formie, umożliwiają niejako zapisanie zawartości strony (aplikacji) i możliwość korzystania z niej w trybie offline. Ciekawą kwestią jest także sposób jej dystrybucji – wystarczy bowiem dodać przeglądaną PWA jako skrót do ekranu urządzenia, bez konieczności pobierania z market place. Aplikacje tego typu mogą mieć pewne ograniczenia są bowiem alternatywą dla wersji natywnych i wieloplatformowych.

JAK DZIAŁAMY PRZY PROJEKTOWANIU APLIKACJI MOBILNYCH?
Etap I: odbieramy od Ciebie telefon lub wiadomość email z informacją, że marzy Ci się budowa aplikacji mobilnych, ale nie wiesz jak się do tego zabrać i komu powierzyć to zadanie. Pytamy Cię o to jaka praca „planowo-koncepcyjna” została do tej pory wykonana. Czy stworzona została dokumentacja opisująca wszystkie funkcjonalności i ich wzajemne zależności. Czy opracowany został już model biznesowy i związane z nim wymagania, takie jak provider płatności, model rozliczeniowy itp. Jeśli dysponujesz kompletem informacji wraz odpowiedziami na wszystkie nasze pytania płynnie przechodzimy do etapu III. Jeśli potrzebne jest doprecyzowanie kluczowych kwestii zatrzymujemy się na chwilę na etapie II.
Etap II: organizujemy warsztaty projektowe, na które zapraszamy najważniejsze osoby z Twojego zespołu biorące udział w projekcie i mające swobodę w podejmowaniu decyzji. Z naszej strony obecni są developerzy, designerzy, analityk procesów IT, project manager i account manager. Na warsztaty poświęcamy przeważnie od kilku do kilkunastu godzin. Po ich zakończeniu spisujemy wszystkie ustalenia i przekazujemy Ci je w formie analizy przedwdrożeniowej, która wymaga Twojego akceptu. Po nim wprowadzamy wszelkie uwagi i poprawki otrzymując w ten sposób dokumentację funkcjonalną projektu. Jest ona załącznikiem do umowy projektowej, a także instrukcją w oparciu, o którą powstają aplikacje mobilne.
Etap III: rozpoczynamy projektowanie graficzne. Etap ten polega na przetransferowaniu założeń aplikacji mobilnej z formy pisanej, którą jest dokumentacja do formy wizualnej, którą są makiety lo-fi (czyli low fidelity mockup) lub hi-fi (czyli high fidelity mockup). Więcej na temat makiet pisaliśmy w artykule poświęconym ich projektowaniu. W przypadku, gdy Twój budżet nie pozwala na sporządzenie makiet lub aplikacja jest tak mała, że rysowanie ekranów i planowanie flow usera nie jest potrzebne, przechodzimy bezpośrednio do projektowania graficznego interface’ów. Działamy, dopóki projekt nie zostanie przez Ciebie zaakceptowany.
Etap IV: znając założenia projektu, Twój budżet, a także termin jaki przewidziałeś na wykonanie dzieła decydujemy jaki rodzaj podejścia programistycznego będziemy realizować, czyli w skrócie w jakiej technologii zostanie stworzona aplikacja.
Etap V: programujemy, programujemy i… programujemy. Na bieżąco statusujemy Ci poczynione postępy, a także organizujemy spotkania, video rozmowy, na których ustalamy najbardziej palące decyzje biznesowe. W trakcie realizacji projektu możemy na Twoją prośbę udostępnić Ci narzędzie do zarządzania pracą, dzięki czemu będziesz widział co aktualnie się dzieje.
Etap VI: stworzoną aplikację testujemy wewnętrznie poprawiając znalezione błędy, a następnie przekazujemy ją Tobie do ostatecznej weryfikacji.
Etap VII: po obustronnym sprawdzeniu rozpoczynamy wdrażanie aplikacji do środowiska produkcyjnego, czyli wydajemy ją na świat. W zależności od jej typu umieszczamy aplikację w market place’ach (Google Play, AppStore) lub po prostu w internecie.
