AP ropos

Dlaczego warto robić makiety serwisów www?

Michał Strzelczyk CTO
2017/09/04

Projekty webowe charakteryzują się jedną wspólną cechą - są niewidoczne, nie można ich dotknąć, ani zobaczyć, zanim nie powstaną. Opowiadanie o czymś nierzeczywistym, jest jak opowiadanie o swoich marzeniach. Z jednej strony rozumiesz, że ktoś marzy o podróży dookoła świata, z drugiej strony nie wiesz, jak taka podróż miała by wyglądać. Czy ktoś będzie podróżował samolotem? Gdzie pojedzie w pierwszej kolejności? Gdzie się zatrzyma na dłużej? Im więcej pytań bez odpowiedzi, tym więcej wątpliwości. Podobnie jest z realizacją projektów IT. Wraz z uszczegóławianiem funkcjonalności pojawia się wyraźniejsza wizja projektu. Jednak co zrobić, aby ta wizja była klarowna jeszcze przed realizacją projektu? Tutaj z pomocą przychodzą makiety. Poniżej przedstawię parę argumentów za tym, by były one nieodłącznym elementem każdego projektu IT.

Makiety, mockupy - czym tak naprawdę są?

Najprościej rzecz ujmując to szkice projektu IT. Nie ważne czy do zrealizowania jest zbudowanie aplikacji webowej, strony www, e-commerce, aplikacji mobilnej, czy rozwiązania dedykowanego. Pierwszym sugerowanym krokiem zaraz po zebraniu informacji od klienta (najlepiej w formie wyczerpującego briefu) jest rozpoczęcie planowania architektury informacji poprzez rozrysowanie poszczególnych widoków (ekranów). Szkice to nazewnictwo umowne, bo oczywiście można wykonywać je przy użyciu kartki papieru i ołówka, ale obecnie na rynku znajdziemy przynajmniej kilkanaście programów do "makietowania". Dzięki nim jesteśmy w stanie stworzyć klikalną, pozbawioną grafiki (tzw. low-fidelity mockup) wersję projektu.

Załącznik do umowy

Jest to najważniejsza cecha makiet, które w postaci prostych elementów emitują wygląd każdej podstrony serwisu www. Zaakceptowane makiety stanowią zatem dowód na zakres prac projektu. Popularną bolączką nieudanych projektów IT jest to, że podczas implementacji zakres prac znacząco się zmienia. Zwłaszcza wtedy, kiedy klient widząc część działającej funkcjonalności, mówi, że inaczej to sobie wyobrażał. Makiety są w stanie całkowicie wykluczyć taką sytuację. Klikalna i prosta makieta jest lepsza niż dziesięciostronicowy opis funkcjonalności (choć osobiście jestem zwolennikiem tworzenia obydwu tych dokumentów i załączania ich do umowy).

Ułatwienie dla grafika

Graficy webowi są bardzo kreatywni w swoich projektach i często potrafią pójść o kilka kroków za daleko. Niestety głowa grafika patrzy na projekt pod zupełnie innym kątem, zawsze stawiając na pierwszym miejscu walory estetyczne. W efekcie w Photoshopie mamy piękną stronę, na którą miło się patrzy, która posiada wszędzie równe teksty i podkręcone do granic możliwości zdjęcia. Dopiero później "okazuje się" (to moje ulubione słowo),że stworzona strona jest niefunkcjonalna i nieintuicyjna, a widok mobilny kończy się na pomniejszeniu fontów i zdjęć. Profesjonalnie wykonana przez UX designera makieta, daje grafikowi szkielet, do którego ten musi się dostosować. Funkcjonalność i użyteczność zawsze musi być ważniejsza niż wygląd.

Możliwość przewidzenia problemów

Klikalne makiety umożliwiają sprawdzenie czy dostęp i korzystanie z serwisu jest intuicyjne i dostatecznie zrozumiałe dla każdego. Już na tym poziomie można więc zweryfikować, czy wszystkie założenia projektowe są właściwe i czy nie trzeba wprowadzić istotnych poprawek. Jest to o tyle istotne, że dopóki prace programistyczne jeszcze nie ruszyły, wykrycie wszelkich niedogodności na tym etapie nie pociągnie za sobą niepotrzebnych kosztów. Dodatkowo zaawansowane makiety mogą zawierać w sobie różne warianty układu strony, a co za tym idzie istnieje możliwość przeprowadzenia testów A/B i wybrania optymalnych rozwiązań (bez stworzenia linijki kodu).

Równoczesne rozpoczęcie prac programistycznych i graficznych

Kolejną zaletą "makietowania" serwisów internetowych jest możliwość precyzyjnego podziału prac pomiędzy działem graficznym i programistycznym. Kiedy wszystkie informacje i pola w formularzach są dokładnie sprecyzowane, prace w obu działach mogą rozpocząć się równocześnie, co oczywiście przełoży się na krótszy czas realizacji projektu. Dodatkowo zaobserwowałem, że prace frontendowe idą o wiele wydajniej jeśli np. pracuje się na w pełni działających formularzach. W kodzie źródłowym jest również mniej konfliktów wymagających rozwiązania.

Podsumowanie

Śmiało mogę zaryzykować stwierdzenie, że makietowanie serwisów internetowych to oszczędność pieniędzy (klienta) i czasu (zespołu programistycznego),tym większa im większy i bardziej złożony jest projekt. Mniej nieporozumień, bardziej przemyślane rozwiązania, wcześniej wyłapane błędy, szybsze postępy w projekcie i przede wszystkim zmniejszenie niedomówień w łańcuszku klient - project manager – grafik - programista. Na rynku pojawia się coraz więcej ofert pracy dla UX designerów - co cieszy. Pozostaje mieć nadzieję, że klienci zrozumieją zalety makietowania i nie będą tak chętnie skreślać tej pozycji z kosztorysów.


Spodobał Ci się ten artykuł? Chętnie o nim porozmawiamy.

Formularz kontaktowy

Witam. Nazywam się
i kontaktuje się w sprawie .   Mój adres email to ,    a mój numer telefonu to
* pole obowiązkowe
Administratorem danych osobowych jest AlterPage Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (03-972),ul. Alzacka 16/2 ("Spółka"). Z Inspektorem Ochrony Danych powołanym w Spółce można się skontaktować pod adresem:inspektor@alterpage.pl lub korespondencyjnie: ul. Alzacka 16/2, 03-972 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji udostępnianych przez Spółkę działań marketingowych i usług własnych Spółki, stanowiącego tzw. prawnie uzasadniony interes Spółki - na podstawie art. 6 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO). Po wyrażeniu odrębnej zgody, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a) RODO dane mogą być przetwarzane również w celu przesyłania informacji handlowych drogą elektroniczną lub wykonywania telefonicznych połączeń w celu marketingu bezpośredniego, w tym kierowanych w wyniku profilowania, o ile użytkownik wyraził stosowną zgodę. W przypadku wyrażenia dodatkowej zgody, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a) RODO dane mogą być przetwarzane również w celu przesyłania informacji marketingowych dotyczących usług lub produktów innych podmiotów – w formie elektronicznej, telefonicznej lub papierowej, w zależności od wyrażonej zgody. Dane osobowe mogą być ujawnione pracownikom lub współpracownikom Spółki, jak też podmiotom udzielającym wsparcia Spółce na zasadzie zleconych usług i zgodnie z zawartymi umowami powierzenia. W innych przypadkach dane osobowe mogą być ujawnione podmiotom uprawnionym wyłącznie na podstawie przepisów prawa. Podanie danych osobowych jest dobrowolne.
Administratorem danych osobowych jest AlterPage Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (03-972),ul. Alzacka 16/2 ("Spółka"). Z Inspektorem Ochrony Danych powołanym w Spółce można się skontaktować pod adresem:inspektor@alterpage.pl lub korespondencyjnie: ul. Alzacka 16/2, 03-972 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji udostępnianych przez Spółkę działań marketingowych i usług własnych Spółki, stanowiącego tzw. prawnie uzasadniony interes Spółki - na podstawie art. 6 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO). Po wyrażeniu odrębnej zgody, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a) RODO dane mogą być przetwarzane również w celu przesyłania informacji handlowych drogą elektroniczną lub wykonywania telefonicznych połączeń w celu marketingu bezpośredniego, w tym kierowanych w wyniku profilowania, o ile użytkownik wyraził stosowną zgodę. W przypadku wyrażenia dodatkowej zgody, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a) RODO dane mogą być przetwarzane również w celu przesyłania informacji marketingowych dotyczących usług lub produktów innych podmiotów – w formie elektronicznej, telefonicznej lub papierowej, w zależności od wyrażonej zgody. Dane osobowe mogą być ujawnione pracownikom lub współpracownikom Spółki, jak też podmiotom udzielającym wsparcia Spółce na zasadzie zleconych usług i zgodnie z zawartymi umowami powierzenia. W innych przypadkach dane osobowe mogą być ujawnione podmiotom uprawnionym wyłącznie na podstawie przepisów prawa. Podanie danych osobowych jest dobrowolne.

Dziękujemy za kontakt z nami.

Odezwiemy się tak szybko, jak to tylko możliwe.

Wiemy, że Twój projekt nie może czekać.

Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies .
Akceptuję politykę cookies