AP ropos

Czy internet zdominuje rynek reklamy?

2017/04/03
Konsumenci przenoszą się do internetu, a reklamodawcy, co oczywiste, podążają za nimi. Szacuje się, że w roku 2018 rynek reklamy w sieci będzie większy od rynku reklamy telewizyjnej, która jak na razie dominuje w tym sektorze.

Wydatki reklamowe w internecie wzrastają od wielu lat, a tendencja ta w ostatnim czasie nawet się nasila. Jest to trend doskonale widoczny na całym świecie – również w Polsce. Już kilka lat temu szacunki firm badawczych na temat spodziewanej sytuacji były bardzo śmiałe. Firma eMarketer prognozowała w swoim raporcie, że w 2015 roku światowy rynek reklamy internetowej osiągnie wartość 170,5 mld dolarów, co oznaczać miało wzrost o 16,4% w stosunku do roku ubiegłego. Agencja GroupM przewidywała nawet, że w 2015 roku brytyjscy reklamodawcy przeznaczą na kampanie w sieci ponad 50% swoich budżetów.


Tort reklamowy AD 2017
Zmiany na polskim rynku reklamowym widać również, jeśli chodzi o przesuwanie wydatków, chociaż jeszcze tradycyjne media utrzymują pozycję lidera. Dom mediowy ZenithOptimedia przewiduje, że w br. wydatki polskich reklamodawców wzrosną do poziomu 6,75 mld zł, czyli wyniosą o 3,1% więcej w stosunku do roku ubiegłego. Wartość rynku reklamy telewizyjnej nadal będzie rosła w tempie ok. 3,4% rocznie, za to spadnie udział w rynku reklamowym magazynów o 15%, a dzienników o 16,9%; przychody radia z reklam zwiększą się o 2,7%, a reklama zewnętrzna odnotuje spadek o 0,5%. Wydatki na reklamę online wzrosną natomiast o 11,8%. Trudno nie zauważyć, że dane te są bardzo korzystne dla reklamy internetowej, na którą nakłady mają rosnąć w tempie trzy razy szybszym niż w przypadku obecnie dominującego kanału reklamy, jakim jest telewizja.  

Warto być  online!
Polacy przenoszą się do internetu i coraz więcej czasu spędzają, surfując w sieci. Jak podaje GUS, spośród 10 mln gospodarstw domowych w naszym kraju, w których korzysta sięz komputera, ponad 74% ma również dostęp do internetu (źródło: http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/wykorzystanie-technologii-informacyjno-telekomunikacyjnych-w-przedsiebiorstwach-i-gospodarstwach-domowych-w-2014-r-,3,12.html). Reklamodawcy coraz lepiej zadają sobie z tego sprawę. Dowodem był wzrost wydatków na reklamę online w Polsce w trzech pierwszych kwartałach 2014 roku o 9,2% w stosunku do tych samych kwartałów roku poprzedniego. Wartość tych wydatków wyniosła łącznie 1,87 mld zł, czyli o 116 zł więcej niż w 2013 r. (źródło: http://iab.org.pl/badania-i-publikacje/iab-adex-2014-q3/).

Z raportu IAB Polska „Perspektywy rozwojowe reklamy online w Polsce” wynika, że liczba internautów w naszym kraju wzrosła do 18 mln, a większość z nich to osoby w wieku produkcyjnym, do których najczęściej adresowane są kampanie reklamowe. Internet jest obecnie drugim po telewizji kanałem działań marketingowych. Jego udział w 2010 roku wynosił 15%, w tym roku może przekroczyć 25%, a do 2018 roku, jak się przewiduje, prześcignie dotychczasowego lidera.

Mobilna siła
Nie można również zapominać o rosnącym w siłę rynku mobilnym. TNS Polska szacuje, że już ponad 44% Polaków posiada smartfon, 64% z nich przegląda za jego pomocą strony internetowe, natomiast 46% korzysta z aplikacji mobilnych. W roku 2015 odsetek posiadaczy smartfonów w naszym kraju przekroczył 60%. Do tego trzeba jeszcze doliczyć 4 mln użytkowników tabletów. Wszystko to oznacza, że również w kanale mobilnym coraz więcej inwestuje się w działania reklamowe. W pierwszym półroczu 2016 roku było to już 15 mln zł, a w analogicznym okresie roku 2015 – 12 mln zł.

Branże i formy reklam
Badania pokazują, że najwięcej na reklamę w internecie wydają: branża motoryzacyjna (18,4%),finansowa (12,6%) oraz związana z handlem (9,4%),a najmniej środków przeznaczają na ten cel firmy z sektora chemii gospodarczej (0,9%). W Polsce liderem jest reklama graficzna (display),która ma w internetowym rynku udział utrzymujący się na poziomie 36%, natomiast materiały wideo to tylko 7%.

Wydatkom na reklamy online będą zapewne towarzyszyły działania nieustannie poprawiające skuteczność kampanii marketingowych, do czego będzie potrzeba coraz więcej danych na temat zachowań internautów na stronach WWW. Oznacza to jeszcze większy wzrost znaczenia analityki internetowej i jeszcze szersze wykorzystanie narzędzi do zbierania danych, takich jak np. Analyzeo.

Internet ma dużą szansę zdominować rynek reklamowy, co wydaje się nieuniknione w perspektywie kilku najbliższych lat. W przywoływanym wcześniej raporcie eMarketer przewiduje się, że do roku 2018 światowe wydatki na reklamę cyfrową przekroczą 252 mld dolarów (35,5% wszystkich nakładów na kampanie marketingowe). W tym samym czasie w Polsce reklama internetowa prawdopodobnie osiągnie 36% wartości rynku, wyprzedzając reklamę telewizyjną.


Spodobał Ci się ten artykuł? Chętnie o nim porozmawiamy.

Formularz kontaktowy

Witam. Nazywam się
i kontaktuje się w sprawie .   Mój adres email to ,    a mój numer telefonu to
* pole obowiązkowe
Administratorem danych osobowych jest AlterPage Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (03-972),ul. Alzacka 16/2 ("Spółka"). Z Inspektorem Ochrony Danych powołanym w Spółce można się skontaktować pod adresem:inspektor@alterpage.pl lub korespondencyjnie: ul. Alzacka 16/2, 03-972 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji udostępnianych przez Spółkę działań marketingowych i usług własnych Spółki, stanowiącego tzw. prawnie uzasadniony interes Spółki - na podstawie art. 6 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO). Po wyrażeniu odrębnej zgody, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a) RODO dane mogą być przetwarzane również w celu przesyłania informacji handlowych drogą elektroniczną lub wykonywania telefonicznych połączeń w celu marketingu bezpośredniego, w tym kierowanych w wyniku profilowania, o ile użytkownik wyraził stosowną zgodę. W przypadku wyrażenia dodatkowej zgody, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a) RODO dane mogą być przetwarzane również w celu przesyłania informacji marketingowych dotyczących usług lub produktów innych podmiotów – w formie elektronicznej, telefonicznej lub papierowej, w zależności od wyrażonej zgody. Dane osobowe mogą być ujawnione pracownikom lub współpracownikom Spółki, jak też podmiotom udzielającym wsparcia Spółce na zasadzie zleconych usług i zgodnie z zawartymi umowami powierzenia. W innych przypadkach dane osobowe mogą być ujawnione podmiotom uprawnionym wyłącznie na podstawie przepisów prawa. Podanie danych osobowych jest dobrowolne.

Artykuły powiązane

Administratorem danych osobowych jest AlterPage Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (03-972),ul. Alzacka 16/2 ("Spółka"). Z Inspektorem Ochrony Danych powołanym w Spółce można się skontaktować pod adresem:inspektor@alterpage.pl lub korespondencyjnie: ul. Alzacka 16/2, 03-972 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji udostępnianych przez Spółkę działań marketingowych i usług własnych Spółki, stanowiącego tzw. prawnie uzasadniony interes Spółki - na podstawie art. 6 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO). Po wyrażeniu odrębnej zgody, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a) RODO dane mogą być przetwarzane również w celu przesyłania informacji handlowych drogą elektroniczną lub wykonywania telefonicznych połączeń w celu marketingu bezpośredniego, w tym kierowanych w wyniku profilowania, o ile użytkownik wyraził stosowną zgodę. W przypadku wyrażenia dodatkowej zgody, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a) RODO dane mogą być przetwarzane również w celu przesyłania informacji marketingowych dotyczących usług lub produktów innych podmiotów – w formie elektronicznej, telefonicznej lub papierowej, w zależności od wyrażonej zgody. Dane osobowe mogą być ujawnione pracownikom lub współpracownikom Spółki, jak też podmiotom udzielającym wsparcia Spółce na zasadzie zleconych usług i zgodnie z zawartymi umowami powierzenia. W innych przypadkach dane osobowe mogą być ujawnione podmiotom uprawnionym wyłącznie na podstawie przepisów prawa. Podanie danych osobowych jest dobrowolne.

Dziękujemy za kontakt z nami.

Odezwiemy się tak szybko, jak to tylko możliwe.

Wiemy, że Twój projekt nie może czekać.

Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies .
Akceptuję politykę cookies